Selecteer een pagina

Op de winkelruit van de juwelier in Delft staat met grote letters aangekondigd wie jou binnenkort welkom mag heten in de winkel. 

Opnieuw komt er een juwelier in het pand. Een plaat met een verhaal van de nieuwe juwelier.

Kennis geven

Deze nieuwe juwelier, Edwin, heeft al jaren een business in Rijswijk en is verheugd zijn zaak in Delft te mogen openen. 

Ik heb het staan gelezen en was blij verrast dat deze beste man zo geweldig zijn best doet om toekomstige klanten ofwel bezoekers alvast kennis te laten nemen van zijn aanwezigheid. 

De winkel is verder nog leeg, hij maakt zijn voorbijgangers al ‘lekker’ nieuwsgierig met deze informatie. 

In een ouder blog schreef ik over een juwelier in Boxtel die gesloten werd en dat er totaal geen informatie was over wat of wie er in het pand zou komen. Dat er hard werd gewerkt, was duidelijk door de witte voetstappen op de straat vlak voor de ingang. Maar verder wist je niets. Ik vond dat een gemiste kans. 

Ik bedacht me nu dat deze juwelier mogelijk mijn blog van destijds heeft gelezen. Hij heeft in ieder geval zijn kans gepakt om letterlijk reclame te maken tijdens de verhuizing en hij heeft oog voor goede marketing. 

Marketing is doen

Als je het mij vraagt, is dit geweldige marketing. Nog voordat hij zijn juweliers-deuren opengooit, vind ik deze man aardig. Mogelijk met mij nog andere Delftenaren.

Op de dag dat hij zijn winkel opent, zal ik zeker een kijkje nemen. Of ik nu iets nodig heb of niet, ik wil zien wat voor stijl sieraden hij verkoopt en of hij net zo aardig is als ik hem nu al vind. Ik ben nieuwsgierig naar meer.  

Wat jou dit mag leren is het volgende: wacht niet tot je geheel klaar bent met het neerzetten van je bedrijf! Zet in wat je nu weet. 

Laat iedere potentiële klant weten wat je wilt of gaat doen, voordat je website of je kantoor, je studio, of ook maar iets staat of online af is! 

Zorg dat je toekomstige klanten weten met wie ze mogen werken, wat ze mogen kopen of ontvangen nog voordat het zover is. 

Mensen zijn nieuwsgierig en hongerig naar nieuwe impulsen. Ongetwijfeld heb jij al zoveel te delen over dingen die voor jou logisch lijken. 

Mensen kopen een dienst of spullen van mensen die ze ‘aardig’ vinden.  Ergens waar ze zich vertrouwd voelen. 

Goede indruk geven

Vertrouwen kun je winnen door een fijne indruk te geven. Je weet niet wanneer iemand bij je komt en je nodig heeft. Dat is mogelijk niet morgen, maar de weg naar jou toe mag je al kenbaar maken. 

Hoe fijn is het dat je al mensen mag helpen (kennis maken) voordat alles staat? Dan is het ontvangen van je eerste klant ook veel gemakkelijker.

Marketing is noodzaak voor iedere ondernemer. Wanneer je weet hoe je het leuk kunt maken voor de ander en jezelf, is het niet vervelend om te doen. 

In het najaar geef ik samen met Ilja weer een aantal workshops. Eén ervan staat geheel in het teken van marketing. In Nederland iets wat vrij lastig is, omdat de Nederlander een mentaliteit heeft van: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. 

Laat me je helpen 

Genoeg is ook fijn, maar hoe dan? Denk voor jezelf na over hoe je anderen kunt laten weten waar jij mee bezig bent en hoe je die ander daarmee helpt. 

Zet de volgende data alvast in je agenda:

16-17 september,

8 oktober,

4-5 november 2023.

Op deze dagen gaan we werken aan foto-skills, prijsopbouw en marketing. Mogelijk wil je hier meer van leren. Uitgeleerd zijn we namelijk nooit. En leren in een groep – van en met elkaar – is het dubbele waard, vergeleken met online lessen volgen. 

Wil je zeker niks missen? Open dan alle mails die ik je stuur en blijf op de hoogte. Sta je niet op de lijst? Meld je aan: www.afscheidsfotograaf.nl/aanmelden


Fijne dag. 

Boukje Canaan

 

P.S. Lees het oudere blog wat ik schreef over de lege juweliersramen, waarvan ik dacht “gemiste kans”: https://www.afscheidsfotograaf.nl/zorg-dat-klanten-jou-kennen/